Як залучити гроші на свій проєкт

Стається, що люди мають ідеї, які можуть бути корисними для всієї громади, але не втілюють їх, бо не мають на це грошей.

Комусь може здаватися недосяжним знайти на проєкт 10 тисяч гривень, а хтось отримує півмільйона.

Інструменти для залучення грошей на свою ідею, поради про написання грантової заявки і як збирати гроші всім світом — у матеріалі 1kr.ua

Подання на Громадський бюджет, гранти від державних і приватних донорів, а також спільнокошт — ось основні способи, якими можуть скористатись криворіжці, щоб отримати гроші на реалізацію власної ідеї.

Історія арт-майданчика, на який отримали 400 тисяч гривень

Криворожанки Леся Романча, Любов Заріцька і Марія Кравець втрьох придумали проєкт “Осередок” — арт-майданчик для дітей і батьків, де можна проводити майстер-класи, тренінги, публічні виступи й інші заходи. Майданчик вирішили збудувати на подвір’ї центру “ШELTER+” — відомого у місті культурного та громадського простору.

Проєкт удалося втілити завдяки краудфандингу.

Краудфандинг — це збирання грошей на ідею способом толоки: на спеціальній онлайн-платформі люди розміщують свій проєкт, а користувачі сайту можуть підтримати його. Такий спосіб збирання грошей дає розуміння, чи твоя ідея взагалі комусь цікава.

Для отримання гранту на майданчик від Українського Культурного Фонду ми мали зібрати чверть необхідної суми спільнокоштом, — говорить одна із авторок проєкту Леся Романча.

На сайті “Спільнокошт” ініціатори й ініціаторки проєкту виклали відео, де розказали про унікальність “ШELTER+”, про те, як його перетворили із занедбаного дитячого садочка на культурний і освітній центр, де діє театральна студія, гончарна майстерня, футбольна команда, проходять кінофестивалі і тренінги, куди приїздять митці, письменники, журналісти, телеведучі зі всієї України.

У відео показали дитячий ескіз арт-майданчика, на який збирають гроші. Леся, Марія і Любов наголосили на тому, що цим простором зможуть користуватися дорослі і діти з усього Кривого Рогу.

Вони розказали, що хочуть оновити паркан і перетворити його на художній стріт-арт об’єкт. На самому майданчику хочуть встановити сцену і глядацькі місця — простір для проведення культурних заходів, виставок, майстер-класів і тренінгів. На сайті жінки розказали про команду волонтерів “ШELTER+” і не забули про подарунки для доброчинців.

Команда проєкту не обмежилась відео і Спільнокоштом на сайті. У соцмережах постійно з’являлися дописи про те, як йде процес толоки і були подяки і подарунки доброчинцям. Крім цього, засновниці організували благодійні чаювання на базі “ШELTER+”: по будням хтось із волонтерів центру приносив домашню випічку й смаколики, а люди, що приходили на різні події, чаювали і залишали свій внесок, який організатори потім переводили на Спільнокошт. А ще команда розробила авторський адвент-календар до різдвяних свят і запросила друзів-експертів із різних сфер провести заходи, гроші за відвідування яких пішли на “арт-майданчик”. Криворіжці приходили на майстер-класи, а також долучалися до вебінарів про виховання дітей. Так вдалося заробити 10 тисяч гривень.

За 2 місяці 200 благодійників зацікавились проєктом і пожертвували на нього гроші. Так зібрали 117 тисяч гривень з необхідних 115 тисяч. Український Культурний Фонд потроїв цю суму, і вже декілька місяців волонтери, які з різних частин міста приїжджають у “ШELTER” створювати “Осередок”. Це викладачі місцевих університетів, блогери і зацікавлені містяни.

Вже сьогодні криворіжці можуть побачити результати роботи. 17 вересня на сцені арт-майданчика «Осередок» відбулися перформативні читання твору Клайва Стейплз Льюїса “Хроніки Нарнії”. Саме цей твір надихнув організаторів на створення муралу на майданчику.

Святкове відкриття арт-майданчика “Осередок” планують на жовтень. За анонсами подій можна слідкувати на фейсбук-сторінці Арт-майданчик «Осередок»

Як зробити хорошу заявку для краудфандинга:

1. Опишіть проблему, яку ви хочете вирішити проєктом. Уникайте узагальнень, пишіть простими словами.
2. Запропонуйте вирішення проблеми: як саме проєкт вплине на ситуацію, що склалася?
3. Опишіть реалізацію проєкту покроково і детально. Вкажіть чітку кількість предметів, які Вам необхідні, або, наприклад, площу місця, яка потрібна для заходу. Поясніть, чому саме так має спрацювати проєкт, кому він допоможе, наскільки розтягнутий у часі. Користуйтеся технікою SMART — Ваша заявка має бути specific — конкретною, measurable — обчислюваною, achievable — досяжною, relevant — актуальною і time bound — визначеною у часі.
4. Розкажіть про свою команду. Хто ці люди, що вас об’єднує, які цінності і переконання привели до такої ідеї.
5. Складіть бюджет, де чітко пропишіть кожну витрату. Для цього краще винайняти бухгалтера, якщо не маєте досвіду подачі таких заявок.
6. Опишіть можливі ризики для проєкту та вкажіть, як Ви будете діяти, якщо щось піде не так.
7. Що пообіцяєте доброчинцям, окрім втілення ідеї? Зробіть для них щось приємне: наприклад, за одну суму пожертви можна дарувати сувенір, за іншу — подякувати на сторінці проєкта в соцмережах.
8. Візуалізуйте ідею. Зробіть мотивуюче і надихаюче відео про проєкт.

Де збирати гроші на проєкт:

Основні платформи для краудфандингу — це Спільнокошт, Kickstarter, Patreon, RazomGo і GoFundED.

Спільнокошт

Це благодійна платформа, де можна зібрати гроші на чітко сформульовану і продуману ідею. Саме тут криворожанки зібрали гроші на створення арт-майданчика “Осередок”. Ця платформа з’явилась в Україні у 2012 році. Тут реєструють здебільшого соціальні і культурні проєкти.

Процес краудфандингу. Ілюстрація Спільнокошт

За допомогою Спільнокошту 85 тисяч гривень криворожанки зібрали на зооготель для пухнастиків “Дай на лапу”, а також 33 тисячі гривень зібрали для оновлення гончарної майстерні Kvitko.ceramics у Кривому Розі. Ще по 30 тисяч на майстерню дали партнери фонд «Відродження» і Kotex в рамках програми «Ми Можемо!» після отримання 100% зібраної суми спільнокоштом.

фото Зооготель і майстерня

Kickstarter

На світовій платформі Kickstarter збирають гроші на втілення свого творчого проєкту. Тут вказується сума, необхідна для його реалізації. З моменту запуску у 2009 році 20 мільйонів людей підтримали проєкти, вклавши 6 мільярдів доларів на 208 тисяч 616 ідей. На платформі є поради, як розказати про ідею так, щоб нею зацікавились інші: від зовнішнього оформлення до слів, які слід або не слід використовувати.

Kickstarter працює за принципом «все або нічого»: гроші отримають лише у випадку, якщо зберуть повну заявлену суму. Якщо сума не зібрана, пожертви повертаються доброчинцям. Сам Kickstarter бере 5% комісії з зібраної суми.

Patreon

Цей ресурс обирають частіше всього люди, які постійно створюють контент і взаємодіють у соцмережах. Це можуть бути музиканти, блогери, художники, подкастери, стендапери та інші. Тобто люди з постійною вмотивованою аудиторією, яка готова “донатити”— віддавати гроші і отримувати за них контент. Оформивши щомісячну підписку, патрони (або донатери) отримують доступ до унікального контенту.

При реєстрації людина, яка хоче створювати тут контент, має вказати банківські реквізити або прив’язати акаунт до PayPal — міжнародної електронної платіжної системи. За реєстрацію треба заплатити, обравши один із пакетів підписки — Lite, Pro і Premium. Базова підписка коштує 1 долар на місяць. Щоб отримати гроші, які тобі задонатили, треба відкрити рахунок в іноземному банку. Мінімальна сума зняття — 25 доларів. Платформа лишає собі комісію від 5 до 12% залежно від суми, яку зібрали.

RazomGo

На цій платформі можна знайти гроші не лише культурний чи соціальний проєкт, а і комерційний. Тут є інструкції і чек-листи, як запустити проєкт після отримання фінансування. Кожен проєкт курує окремий менеджер, який буде супроводжувати і допомагати протягом краудфандингу. Збирати гроші можна за принципами: “все або нічого” з комісією платформи у 8% або за гнучкою системою якщо зібрана хоча б половина від заявленої суми, проєкт профінансують цими грошима. Тут також можна обирати період, за який планується зібрати суму.

GoFundED

Сервіс GoFundEd фінансує освітні проєкти. Тут гроші можуть отримувати не тільки креативні вчителі, а й учні. Наприклад, 41 тисячу гривень отримав на свій проєкт учень сільської школи Данило Сиволап, який захотів створити у школі гурток з робототехніки. Комісію платформа бере різну, вираховуючи в залежності від суми, яку зібрали. Проєкт може бути повністю або частково профінансований (якщо зібрали більше половини суми).

Громадський бюджет: фінансування фестивалів, облаштування парків і створення STEM-лабораторій

У Кривому Розі бюджет участі або громадський бюджет існує з у 2016 року. Криворіжців користуватися сервісом, щоб самим вирішувати, на що підуть бюджетні кошти.

На сайті криворіжці у певний період (найчастіше влітку, період завжди анонсується на самому сайті, а також місцевими ЗМІ) подають заявки зі своїми проєктами. На етапі голосування містяни віддають голоси за проєкт — соціальний, спортивний, молодіжний, з благоустрою чи інший. На кожен тип передбачений діапазон суми, яку можна отримати — це зазначається на сайті.

Щоб проєкт дійшов до етапу голосування, авторам треба сформулювати ідею, розрахувати бюджет і заповнити заявку. Якщо комісія обере проєкт на конкурс, треба поширити інформацію серед містян: це може бути агітація в чатах, пости у соцмережах, “сарафанне радіо”, особисті прохання.

У 2021 році містяни отримали фінансування на створення центру у Центрально-Міському районі, де надають допомогу літнім людям, виграли конкурс на оганізацію фестивалю вогню і металу. Майже 500 тисяч гривень виграв криворіжець для створення арт-об’єктів на станціях метротраму.

Матеріал опубліковано в рамках програми «Журналістика рішень для локальних медіа», яку реалізує Львівський медіаформ за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки в рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.

Если Вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции.